Sound Quality Installs  *  Sound Pressure Level Installs  *  MultiMedia Installs  *  Links  *  Chat  *  Forum  *  Wiki   *  Facebook   *  Twitter
Algemeen
 Adverteren 
 Frontpage 
 Maak een showcase 
 Leden Login 
 Wallpapers 
 Koffie Corner Test 
 Verwijzende Sites 
 
EMMA Nederland
 EMMA Website 
 EMMA Foto Gallerij 
 
CarAudio TheoriŽn
 Braintraining 
 
Produkten
 Sponsor Nieuws 
 (Nieuwe) Produkten 
 Waar kan ik wat kopen 
 Kaart van Preferred Shops 
 Reviews/Test 
 
Workshop
 Do it yourself ! 
 
CarAudio Evenementen
 Agenda 
 de beste shows 
 Meest bekeken pics 
 Laatst bekeken pics 
 
Installs
 De laatste 50 Installs 
 De Top 50 Installs 
 Sound Quality 
 Sound Pressure Level 
 Multi-Media 
 
Software
 WinISD Box Design 
 Probox2000 
 

 
Kijk ook eens hier
 
 
 
 

Advertentie
 
Beste Car Audio Shop
 

Advertentie
 
 

   
Luidspreker Techniek door Andre Mol

Toen ik deze week een oud boekje over luidsprekertechniek doorkeek bleef ik hangen op de uitleg hoe muziekinstrumenten hun klank voortbrengen.
Hiermee wilde de schrijver laten weten hoe moeilijk het is om grote instrumenten zoals een piano of een contrabas goed weer te laten geven door relatief kleine luidsprekers.

Ik zal proberen uit te leggen hoe het in het boekje geschreven werd.
In een piano slaan hamers, die door de toetsen van het klavier bediend worden, op grote snaren die de piano laten klinken.
De kast waarin deze snaren gespannen zijn vormen een instrument die de trillende lucht van de snaren koppelen aan de lucht in de "klank"kast en zodoende een krachtiger geluid voortbrengt.
De snaren van een "stringbass" doen precies hetzelfde met de lucht in de klankkast van dit instrument.
Ik moest denken aan de subwoofer die wij in autoís plaatsen, deze speelt maar een klein gedeelte van het totale frequentiegebied maar er zijn zeker delen van dit verhaal die gelden voor onze subwoofers zoals wij ze gebruiken.

De tip die ik na het lezen van dit artikel wil geven is deze,
Als je op zoek gaat naar een subwoofer voor in je auto, is het belangrijk dat je deze kunt luisteren in je auto.
Als je bijvoorbeeld een 12" subwoofer in een gesloten kist buiten de auto hoort, dan luister je direct naar de bewegende woofer. (gaat nooit zo hard toch?).
Plaats de kist in de kofferbak en je zult horen dat de woofers bewegingen "gekoppeld" worden aan het volume aan lucht in je kofferbak, wat resulteert in een veel betere sublaag weergave.

Er zit wel een moeilijke kant aan dit verhaal.
In sommige autoís lijkt het wel of er nooit een goed sublaag te krijgen is.
Het zou kunnen zijn dat in deze autoís het volume aan lucht in de kofferbak juist zorgt voor het zogenaamde "uitdoven" van geluid.
In dit geval moet je zorgen dat je de kofferbak zoveel mogelijk openmaakt om dat volume te veranderen,of de subwoofer in het interieur laat spelen.
Dit kan bijvoorbeeld bij autoís met een skiluik.

Een nog leuker idee is om de eigenlijk oude "free air "methode te gebruiken.

"free air subs"

Eigenlijk is de term "free air" niet helemaal goed gekozen, want dit betekent dat je een speaker gewoon in de vrije lucht hangt. Dan klinkt een speaker nooit goed en is hij snel stuk.
Je kunt beter zeggen "oneindig grote wand of kist".
Neem een sedan met een grote hoedenplank en monteer in een stevige niet mee resonerende plaat twee 12"subs.

Dit is een zeer goed klinkende opzet, twee woofers hoeven niet veel te bewegen om de lucht in beweging te zetten. En ze vormen samen een groot bewegend vlak, waardoor hele lage tonen goed weergegeven worden.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

Groeten Andre Mol SyS

CommerciŽle Mededeling
Copyright (C) 2017 ShowYourSound, GK ICT Diensten, Boyds Car Audio & Electronics, Alle rechten voorbehouden. webmaster@showyoursound.nl Over ShowYourSound.nl
Deze pagina is gegenereerd in 0 Seconden.

Sites: showyoursound.nl,showyoursound.eu, showyoursound.de, show-your-sound.com, showyoursound.ru, showyoursound.net