Sound Quality Installs  *  Sound Pressure Level Installs  *  MultiMedia Installs  *  Links  *  Chat  *  Forum  *  Wiki   *  Facebook   *  Twitter
Algemeen
 Adverteren 
 Frontpage 
 Maak een showcase 
 Leden Login 
 Wallpapers 
 Koffie Corner Test 
 Verwijzende Sites 
 
EMMA Nederland
 EMMA Website 
 EMMA Foto Gallerij 
 
CarAudio TheoriŽn
 Braintraining 
 
Produkten
 Sponsor Nieuws 
 (Nieuwe) Produkten 
 Waar kan ik wat kopen 
 Kaart van Preferred Shops 
 Reviews/Test 
 
Workshop
 Do it yourself ! 
 
CarAudio Evenementen
 Agenda 
 de beste shows 
 Meest bekeken pics 
 Laatst bekeken pics 
 
Installs
 De laatste 50 Installs 
 De Top 50 Installs 
 Sound Quality 
 Sound Pressure Level 
 Multi-Media 
 
Software
 WinISD Box Design 
 Probox2000 
 

 
Kijk ook eens hier
 
 
 
 

Advertentie
 
Beste Car Audio Shop
 

Advertentie
 
 

   
FAQ: tips voor de bouw van een wooferkist

Wanneer je een installatie in de wagen wil steken, overweeg dan goed wat je precies wil, want de aankoopprijs is behoorlijk hoog en als je niet genoeg heeft nagedacht, dan koopt je na enige tijd toch een nieuwe installatie omdat de vorige niet aan jouw behoeften voldeed. Wil je een cassette speler, CD of minidisc? Wil je er gewone boxen inhangen of wil je er straks nog een versterker op aansluiten? Dit zijn allemaal mogelijke vragen waar problemen door kunnen ontstaan.

Voor een mooi en goed geluid in je auto is een subwoofer onmisbaar. Subwoofers produceren de bassweergave tussen de 20 Ė 100 Hz. Dit halen speakers niet. Bij de keuze van een woofer moet er rekening gehouden worden met je inbouwwijze. Je kan niet zomaar een woofer in een kist gooien.

De makkelijkste weg is natuurlijk een van de dealer kopen. Naast dat dit niet creatief is, zijn de kisten ook vrij duur. En een kist van de dealer wil nog niet zeggen dat deze goed is voor jou woofer!

Mijn verhaal is bedoeld om jullie te inspireren om zelf een kist te bouwen en waar je op kan letten.

Mijn tips voor de bouw van een wooferkist

Materiaal: Maak de kast van 18 of 22mm MDF (wat duurder, maar beter). Spaanplaat kan ook, dit is echter moeilijker te bewerken. Multiplex is erg zwaar en heeft een lagere demping dan MDF. Ook wordt er wel eens plexiglas gebruikt. Dit materiaal heeft wel hele andere eigenschappen dan MDF etc. MDF geeft de beste klankkwaliteit.

Demping: Elk type kist die je gebruikt moet je vullen met dempingsmateriaal. Bij de berekening van de kist wordt rekening gehouden met de hoeveelheid demping, nooit weglaten dus. Ik gebruik een fibervil of wattiene. Een noppenschuim wand kan ook maar dit is weer wat duurder

Gesloten kist: Stop de kist lekker vol, maar druk nooit de lagen aan en zorg dat de wooferconus niet geraakt wordt.

Bassreflex- en bandpasskist: Gebruik voor de wanden noppenschuim, vul de overgebleven ruimte met dempingswol (fibervil of wattiene). Breng geen dempingmateriaal aan voor de luchtpoorten of tegen de woofer.

Verstevigingen: Als de wanden van de kist groter zijn dan 40cm, dan is het verstandig extra verstevigingen aan te brengen. Je doet dit door latjes (ca. 2cm breed) haaks op de panelen te lijmen. Hierdoor 'vibreert' en resoneert een wand veel minder. Weet dat latjes ten kostte gaan van het literinhoud van de kist.

Een houte hoedenplank zal gaan doorzakken, latjes aanbrengen onder de hoedenplank verkomt dit.

Afdichting: Een wooferkist moet luchtdicht zijn. Besteedt het zagen uit aan de specialist. Een kier gaat tenkoste van de bassweergave. Gebruik bij de montage lekker veel houtlijm, mocht je het nog nodig vinden kan je van binnenuit de kist ook nog kitten met siliconenkit.

Aansluiting: Bij de betere dealers kan je speciale kabelaansluitingen kopen die je in een zijkant erin kan maken. Een goedkopere oplossing is gewoon een gaatje te boren,en hier de bekabeling te trekken. Maak het gaatje wel weer lichtdicht eventueel door middel van siliconenkit.

Afscherming: Wanneer je over een woofer beschikt in je kofferbak, zorg dan zeker dat die afgeschermd wordt of heel goed vast zit. Een woofer is niet zo stevig en het heeft dus niet veel nodig om hem te beschadigen. Het beste kun je deze afschermen door middel van plexiglas. Dit heeft tevens een mooi visueel effect. Wees creatief.

Afwerking: Het oog wil ook wat. Kleed bijvoorbeeld je kist aan met rekbare stof. Lijm of niet deze eromheen. Zo wordt je woofer kist kompleet.

1. Free-air montage

De (free-air) woofer wordt niet in een kist ingebouwd, maar wordt vaak in de hoedenplank of tegen de leuning van de achterbank gemonteerd. De kofferbak wordt de wooferkist. Maak deze ruimte wel helemaal luchtdicht, anders gaat het ten koste van de bassweergave. Vaak is een en ander moeilijk realiseerbaar, waardoor "free-air" montage zelden tot goede resultaten leidt. Je moet er ook voor zorgen dat de woofer voor free-air gebruik geschikt is.

Montage Gezien het hoge gewicht van de woofer moet de hoedenplank uitgevoerd worden in 22mm MDF. Deze dikte is voldoende als je maar wel de plank verstevigt met latjes.

voordelen: goedkoop, plaatsbesparend, geen kist (maar dan heb ik dit voor niks geschreven)

nadelen: goede akoestische isolatie vereist tussen voor- en achterzijde woofer

slechtere demping van de woofer minder diepe bassweergave alleen woofers met een zeer stugge conusophanging voldoen.

2. Gesloten kist

De meest eenvoudige vorm van woofermontage is een gesloten kist. Ondanks deze 'eenvoud' is de bassweergave vaak heel erg goed. In combinatie met een geschikte woofer zelfs de beste oplossing voor bassweergave in een auto.

voordelen: compacte kast, uitstekende transiŽntweergave ('snel') eenvoudige kastconstructie minder kritisch t.a.v. ontwerp- en constructiefouten (woofer word niet snel opgeblazen)

nadelen: geen uiterlijke bass weergave, hogere vervorming in het hogere bass-bereik.

3. Bassreflex kist

Een populaire manier van inbouwen is de bass-reflex of gepoorte behuizing. Vooral voor de sound freaks van zeer diepe en harde bass is het de beste oplossing.

voordelen: 3 - 4 dB effiŽnter dan een gesloten kist, minder vervorming en hogere belastbaarheid in het hogere bassbereik mits goed ontworpen en gebouwd, diepere bassweergave

nadelen:

grotere kist

moeilijk ontwerp

ontwerp- en constructiefouten kunnen fataal worden. (woofer kan simpel worden opgeblazen)

4. Bandpass kist

Behuizing waarbij de speaker in de kist is ingebouwd. Afhankelijk van het type met een gesloten of gepoorte ruimte achter de speaker, en altijd met een gepoorte ruimte vůůr de speaker. De versie met 2 poorten heet dual-reflex-bandpass, met een enkele poort wordt single-reflex-bandpass genoemd.

voordelen: hoge efficiŽntie en diep doorlopende bass goede demping van de speaker, hoge belastbaarheid speaker afgeschermd, zodat die beschermd is tegen rondslingerende spullen.

nadelen: moeilijk ontwerp en ingewikkelde constructie woofer is 'onhoorbaar' overbelastbaar transiŽntweergave sterk afhankelijk van de gekozen afstemming, meestal vrij slecht grote kast.

5. Tube behuizing

Behuizing van cilinder. Dit is de meest lastige manier van een klankkast, deze is dus rond. de buizen die in de winkel verkocht worden zijn gemaakt van karton. Toch is deze zelf te maken door middel van de juiste pvc-buis te vinden in bouwmarkten. De woofer wordt aan een zijde geplaatst. In de bouwmarkt is er ook vaak een deksel te kopen. Hierdoor is dit de makkelijkste manier.

voordelen: eenvoudig zelf te maken

nadelen:

buis moet vastliggen

flinke lengte nodig voor juiste aantal liters


Uitgangs (minimale) liters
Gesloten kist
10 inch20 liter
12 inch40 liter
15 inch50 liter
 
Bassreflex
12 inch50 liter
15 inch60 liter

Veel succes met je bouw van je eigen wooferkist

Coen Kramer    the_number14@hotmail.com

C.B.J. audio inbouw specialist

CommerciŽle Mededeling
Copyright (C) 2017 ShowYourSound, GK ICT Diensten, Boyds Car Audio & Electronics, Alle rechten voorbehouden. webmaster@showyoursound.nl Over ShowYourSound.nl
Deze pagina is gegenereerd in 0 Seconden.

Sites: showyoursound.nl,showyoursound.eu, showyoursound.de, show-your-sound.com, showyoursound.ru, showyoursound.net